Door Esther de Grooth op 10 november 2022
“Terugval economie dreigt in Duitsland…” schreef RTL Nieuws afgelopen week. De economische situatie in Europa ziet er niet goed uit. Volgens IMF zullen twee van Europa’s grootste economieën – waarvan Duitsland er een is – volgend jaar in een recessie belanden. Mogelijk heeft dit gevolgen voor ons, omdat wij Nederlanders veel exporteren naar Duitsland. Maar is het dan helemaal niet meer interessant om naar Duitsland te exporteren?
Diverse Duitse economische instituten voorspellen dat Duitsland in 2023 in een economische recessie terecht zal komen. Dit heeft natuurlijk invloed op alle Nederlandse ondernemers die hun producten naar Duitsland exporteren. Ze hebben een inschatting gemaakt dat de economische krimp 0,4 procent zal bedragen. In geval van ernstig gastekort zou dit percentage zelfs nog groter kunnen zijn. Maar wat betekent dit voor Nederland? Is het nog wel aantrekkelijk om onze producten naar Duitsland te exporteren? En wat als je net de knoop hebt doorgehakt om de stap naar Duitsland te wagen…
Dat klinkt allemaal een beetje grimmig, maar gelukkig is er ook goed nieuws. Duitsland is de afgelopen jaren hard bezig aan een inhaalslag op het gebied van digitalisering, zorg en het moderniseren van bedrijven en de overheid. Er wordt veel geïnvesteerd in zaken zoals glasvezelinfrastructuur, cybersecurity, digitale zorgoplossingen en duurzame concepten in breedste zin. Omdat wij in Nederland op veel fronten voor lopen, biedt de Duitse markt nog steeds veel kansen voor innovatieve bedrijven.
Met het juiste product alleen kom je er echter niet. Je moet het ook nog kunnen verkopen in Duitsland en dat is vaak de uitdaging. Waar we in Nederland precies weten wie onze klant is en hoe die reageert, worden we in Duitsland meer dan eens onaangenaam verrast door “die lastige” Duitsers. Wat willen ze veel weten… en wat doen ze toch moeilijk over details! Om maar een paar voorbeelden te noemen. Daarom is het van belang dat niet alleen je product of dienst klaar is voor de Duitse markt, maar ook jouw organisatie. Wees voorbereid op wat er gaat komen en leer hoe je verschillen kunt overbruggen. Bij de Grenz zijn we gespecialiseerd in het helpen van ondernemers die met hun bedrijf naar Duitsland willen. In welke sector of branche je zit doet er niet toe. De kern is dat je zaken wilt doen in Duitsland en bereid bent te investeren met tijd, geld en moeite in een langdurig succesvolle crossborder strategie.
Hoe is de Duitse markt voor jouw producten? Zit Duitsland er überhaupt op te wachten? Is jouw markt misschien al verzadigd? Is jouw organisatie klaar voor Duitsland? Ken je de valkuilen? We helpen je graag om jouw kansen in de markt te verkennen. Zeker in deze economisch uitdagende tijden. Neem contact met ons op en plan vrijblijvend een adviesgesprek met ons in. We helpen je graag!