Door Esther de Grooth op 17 mei 2021
In het drieluik ‘Succesvol recruitment in Duitsland’ namen we je mee in het proces van het werven van Duits personeel. Een Duitse medewerker is een belangrijke stap op weg naar zakelijk succes aldaar. In drie verschillende blogs vertellen we je meer over onderwerpen als “Het juiste profiel voor de juiste kandidaat”, “Het recruitmentproces” en “De kandidaat aannemen”. Er is echter nog zó veel meer te vertellen, vandaar dat hier “deel 4” van het drieluik is. Heb je de ware gevonden? Fijn! Maar dan volgt de inwerkperiode. Dit vraagt veel van zowel werkgever als werknemer. Met deze tips breng je het samen tot een succes.
Allereerst is het belangrijk dat je zorgt dat je de basis op orde hebt. Krijgt jouw nieuwe werknemer een laptop en/ of auto van de zaak? Het liefst heeft hij deze al voor de eerste werkdag. Daarmee slaan we precies de spijker op de kop: de meeste Duitsers zijn namelijk te allen tijde goed voorbereid en houden niet van onverwachte gebeurtenissen. Zeker, in een (gepercipieerd) “onzekere” situatie, zoals het veranderen van werkgever… en dan ook nog eens naar een Nederlands bedrijf. Maak daarom een planning van wat hem of haar de eerste dagen te wachten staat. Schep duidelijkheid over wat er gaat gebeuren.
Dat geldt ook voor jou als werkgever. Stem van te voren goed af wat jouw Duitse werknemer van je mag verwachten. Krijgt hij/zij een opleiding of training? Wordt hij door collega’s ingewerkt? Hoe vaak verwacht je van hem/haar aanwezig te zijn op kantoor? Vergeet daarbij ook niet om hem tijdens de inwerkperiode kennis te laten maken met de Nederlandse cultuur én de bedrijfscultuur. Laat hem/haar bijvoorbeeld meelopen met verschillende collega’s binnen het bedrijf. Probeer zoveel mogelijk verschillende afdelingen te laten zien. Duitsers willen graag van alles ‘proeven’. Uiteindelijk zal de collega veel op afstand werken. Hoe beter hij of zij de organisatie kent, hoe groter het gevoel van ” horen bij” en de betrokkenheid uiteindelijk zal zijn.
In Nederland hebben we er vaak een handje van om iemand in het diepe te gooien. Vaak wijst de situatie zich vanzelf en gaandeweg krijg je de draai te pakken. Fouten maken is tot op zekere hoogte niet erg, dit zijn vaak de belangrijkste leermomenten. Duitsers zijn hier vaak niet aan gewend. Ze zijn heel erg gehecht aan het krijgen van opleidingen en trainingen. Alles tot in de puntjes voorbereiden om te voorkomen dat ze in de toekomst voor situaties komen te staan waar ze geen antwoord op weten: risicomijdend gedrag.
Zo zal een Duitse werknemer in het begin veel vragen stellen. Ze zullen het naadje van de kous willen weten om voor iedere situatie zo goed mogelijk voorbereid te zijn. Wees je bewust van deze verschillen. Stel je verwachtingen bij en wees realistisch. Op die manier zullen jullie het samen tot een succesvolle samenwerking brengen.
De rode draad in dit blog is natuurlijk: wees goed voorbereid. Neem de tijd voor een uitgebreide(re) inwerkperiode. In de eerste weken zal een Duitse werknemer veel vragen, veel willen weten en vooral willen proeven van de bedrijfscultuur, verschillende afdelingen willen zien en kennis willen maken met zijn of haar collega’s. Blijf open in de communicatie: vraag wat hij of zij van de inwerkperiode vindt, wat goed is en wat beter kan. Je zult waarschijnlijk een zakelijk maar heel direct antwoord krijgen en op deze manier kunnen er geen onuitgesproken vragen of onzekerheden gaan broeien. Later zul je merken dat je daar de vruchten van plukt. Door tijdens de inwerkperiode voldoende tijd te investeren, neem je bepaalde drempels weg voor de toekomst.
Recruitment in Duitsland werkt anders dan in Nederland. Wil je niets missen? Abonneer je dan op onze blogs en ontvang gratis ons e-book met de 3 grootste valkuilen en 5 belangrijkste tips voor ondernemen in Duitsland.
Heb je vragen of wil je advies? We helpen je graag! Neem contact met ons op of plan direct een gratis adviesgesprek in.