Duitsland is economisch stabiel, heeft een gigantische afzetmarkt en is heel dichtbij. Niet gek, ook jij wilt exporteren naar ons buurland. Mede door onze lange handelsrelatie lijkt dit ook heel gemakkelijk.
Maar vergis je niet: ook toeleveranciers uit andere (Europese) landen vinden de Duitse markt aantrekkelijk. Hoe troef je de wereldwijde concurrentie af?
Hieronder geven we je 3 adviezen voor als je wilt exporteren naar Duitsland.
Misschien ben je al begonnen met de export. Je dacht: ‘Even snel over de grens een paar klanten voorzien. Vanuit die basis groei ik dan wel verder.’ De ervaring leert dat dit hoogstens succes op korte termijn oplevert. Geen probleem: neem de bagage mee, je weet nu wat je wel en vooral niet moet doen. Bepaal zo je volgende stap. Ga nu wél goed voorbereid aan de slag.
En als je écht nog aan het begin van je Duitse avontuur staat: ga direct goed voorbereid aan de slag. Maak direct een goede eerste indruk op je klanten. Ontwikkel een heldere visie, stel scherpe doelen: wat is jouw doelgroep, hoe vind je deze en hoe worden zij ook daadwerkelijk klanten?
Weten wat je wilt. En hoe je daar komt. Dát is de sleutel tot succes op de lange termijn.
Duitsland heeft een heel eigen stelsel aan wet- en regelgeving. Zorg dat je dat kent. En anders: neem iemand aan die de regels kent. Anders stoot je onherroepelijk je neus. Keer op keer op keer. Daarnaast zul je moeten nadenken over heel veel praktische zaken.
Denk bijvoorbeeld na over:
Topje van de ijsberg. Exporteren naar Duitsland is ook gewoon niet iets wat je ‘zomaar’ doet. Je moet zorgen dat je qua kennis én organisatie Duitsland-proof bent.
Hoe is de Duitse markt voor jouw producten? Zit Duitsland er überhaupt op te wachten? Is jouw markt misschien al verzadigd? Laten we er even wat cijfers bij pakken (bron: rvo.nl):
Export van Nederland naar Duitsland
Belangrijkste exportproducten
Veelbelovende cijfers. Maar wat voor jouw specifieke goederen precies de kansen zijn, kun je het beste van tevoren onderzoeken.
Wil jij exporteren naar Duitsland en ben je op zoek naar de juiste invalshoek voor de (volgende) stap? Neem dan gerust contact met ons op. In een vrijblijvend gesprek verkennen we je kansen.