Door Esther de Grooth op 13 september 2022
Steeds meer Nederlandse bedrijven willen met en SaaS-oplossing naar Duitsland. Niet gek, want in het algemeen lopen “wij” Nederlanders voor op Duitsland met een Software-as-a-Service toepassing. En dat biedt kansen! Er is namelijk vanuit Duitsland veel vraag naar innovatieve oplossingen. Maar let op: Duitsland loopt op dit moment nog achter op veel vlakken maar is hard bezig met een enorme inhaalslag.
SaaS staat voor Software-as-a-Device en is eigenlijk een toepassing waarbij software via internet wordt geleverd als service. Meestal moeten de gebruikers van deze toepassing een abonnement afsluiten om het te kunnen gebruiken. Populaire SaaS-oplossingen zijn bijvoorbeeld Salesforce, Slack, Dropbox, Google G Suite en Canva. SaaS biedt bedrijven diverse voordelen en is daarom ontzettend populair. Bovendien is het voor iedereen toegankelijk.
In Duitsland lopen ze nog redelijk achter wanneer het aankomt op SaaS-oplossingen. Maar dat betekent niet dat er geen vraag naar is. Integendeel zelfs, er is juist wél veel vraag naar innovatieve oplossingen. Naar aanleiding van de stimulerende maatregelen vanuit de overheid, om digitalisering in het Duitse bedrijfsleven te versnellen, neemt deze vraag alleen maar toe. Bovendien zien onze Oosterburen ons als voorlopers op het gebied van digitalisering. Voor Nederlandse software aanbieders biedt dit kansen voor uitbreiding naar Duitsland. Bovendien is de software in Nederland al uitgebreid getest en zijn (als het goed is) de meeste kinderziektes verholpen.
Hoewel er zeker genoeg kansen liggen in Duitsland voor SaaS-oplossingen, zijn er ook nog een aantal hindernissen waar rekening mee gehouden moet worden. Voordat je daarom de stap neemt om met jouw SaaS-oplossing naar Duitsland te gaan, moet je jezelf de volgende vragen stellen:
Daarnaast bestaat er ook een kans dat je té ver vooruit loopt waardoor je je klanten echt moet meenemen in het succesverhaal van jouw SaaS-oplossing. Ook moet het privacy vraagstuk waterdicht zijn. Duitsers hechten hier veel waarde aan, dus dit moet absoluut op orde zijn. Let er ook op dat het in lijn is met de Duitse wetgeving, deze kan namelijk verschillen van de Nederlandse wetgeving.
En last but not least… in Duitsland is er nog steeds veel vraag naar custom built software. Zeker in de meer traditionele sectoren. Dit vergt veel overtuigingskracht voordat jij je SaaS-oplossing kunt verkopen.
Durf jij de stap te nemen en wil je met jouw SaaS-oplossing naar Duitsland? Ruf uns dan jetzt an! Of neem contact met ons op en plan vrijblijvend een adviesgesprek met ons in. We helpen je graag!