Door Esther de Grooth op 30 juni 2022
Het moment is daar: je bent op zoek naar Duits personeel. Hoe pak je dat aan? Het moment dat je kandidaten gaat benaderen en het sollicitatieproces in gang wordt gezet, is voor hen het eerste contactmoment met jou als bedrijf. Vaak is het ook de eerste aanzet tot naamsbekendheid in de Duitse markt. Daarom is het des te belangrijker dat je een goede eerste indruk maakt.
Het liefst zou je een paar weken na opstarten van je recruitmentproces met een stuk of 5 kandidaten in gesprek gaan en kiezen voor de beste. Helaas is dat momenteel vaak niet meer de realiteit. Het proces lijkt haast omgedraaid: als werkgever “solliciteer” je bij de kandidaat en hoop je de perfecte match binnen te kunnen halen.
Net zoals in Nederland is de Duitse arbeidsmarkt zeer gespannen. Dat houdt in dat kandidaten vaak meerdere malen per week door recruiters benaderd worden. Vaak met generieke en matig passende benaderingsmails, wat er toe leidt dat veel mensen deze mails niet eens meer lezen. Zorg dus dat je positief opvalt:
Doordat je op een leuke en persoonlijke manier communiceert, zal een kandidaat sneller geneigd zijn met jou wél een gesprek aan te gaan en zo heb je een streepje voor op andere recruiters/bedrijven.
De kandidaten, of ze de baan nu krijgen of niet, kunnen jouw eerste ambassadeurs in Duitsland zijn. Er zit een groot verschil tussen: “ik heb gesolliciteerd bij een Nederlands bedrijf, maar ben het niet geworden” en “ik heb gesolliciteerd bij zo’n tof bedrijf in Nederland. Ik ben het niet geworden maar zo’n leuk proces heb ik niet eerder meegemaakt!”
Dat laatste zorgt ervoor dat mensen hun best voor je willen doen. Misschien zijn zij niet de juiste match maar willen ze jouw vacature in hun netwerk delen. Of zijn ze op dit moment niet de juiste kandidaat, maar past het over een paar maanden wel. Elke keer als de naam van jouw bedrijf weer ergens opduikt, zullen ze een positieve associatie met je hebben. In de huidige arbeidsmarkt is een goed netwerk essentieel bij het zoeken naar nieuwe medewerkers.
Zorg dat je bij jouw kandidaten in het geheugen gegrift blijft. Hoe je dat doet? Door hen een ervaring te bieden die ze niet eerder hebben meegemaakt. Zeker in de overspannen arbeidsmarkt zoals we die momenteel kennen. Dat houdt helemaal niet in, dat je een heel circus moet optuigen, maar zorg ervoor dat de kandidaten meteen enthousiast worden bij jouw bedrijf als werkgever. Wees bereikbaar, transparant, snel in de terugkoppeling en probeer echt een connectie op te bouwen met je kandidaten.
Laat heel duidelijk blijken waarom het zo leuk is om bij jou te komen werken. Natuurlijk horen daar goede arbeidsvoorwaarden bij, die overigens heel anders zijn dan in Nederland. Maar wat misschien belangrijker is, jij als Nederlandse werkgever hebt iets wat veel Duitse bedrijven niet hebben, namelijk je Nederlandse (innovatieve) manier van denken en handelen die veel Duitsers weten te waarderen, mits je doet wat je zegt en zegt wat je doet.
En onthoud… Wat in Nederland werkt gaat in Duitsland niet altijd op. Hoe goed je product ook is en hoe succesvol je in Nederland ook bent, Duitsland kent een andere zakelijke cultuur dan Nederland. Ook in een sollicitatieprocedure is dit van belang. Een Duitser let doorgaans op andere dingen bij het zoeken naar een nieuwe werkgever. Voor de meeste Duitsers is zekerheid en vertrouwen de sleutel.
Een Duitsland-specialist kent de Duitse markt en taal als geen ander. Een gespecialiseerde recruiter weet vaak hoe een Duitser denkt en redeneert, spreekt goed Duits, heeft een netwerk én weet hoe de Duitse arbeidsmarkt werkt. Daarmee sta je automatisch al 1-0 voor wanneer je personeel gaat werven in Duitsland. Wij Grenzgänger helpen je in 5 stappen naar jouw ideale kandidaat:
Wil jij met jouw bedrijf fysiek én succesvol naar Duitsland? Ben je op zoek naar Duits personeel? Wij verzorgen jouw recruitment in Duitsland. Dankzij onze ervaring en persoonlijke aanpak helpen we je de juiste kandidaat te vinden en binden. Meer weten? Neem dan gerust contact met ons op of plan direct een vrijblijvend adviesgesprek in. Wij denken graag met je mee!