Door Esther de Grooth op 31 januari 2022
De afgelopen jaren is het zoeken naar personeel in Duitsland behoorlijk veranderd. Er is in een relatief kort tijdsbestek weinig hetzelfde gebleven binnen de wereld van werving en selectie. Zeker in de laatste 6 maanden gaan die ontwikkelingen sneller dan ooit. In een eerder blog vertelden we je over hoe succesvol recruitment in Duitsland in z’n werk gaat. Het simpelweg plaatsen van een advertentie en ervan uitgaan dat er genoeg mogelijke kandidaten reageren is allang niet meer van toepassing.
Was je een jaar of zes, zeven geleden op zoek naar personeel in Duitsland, dan plaatsten we een advertentie waarop geïnteresseerden konden reageren. Hierop ontvingen we vaak veel respons. De klant had veel keuze uit potentieel interessante kandidaten. Na het maken van een selectie volgde het sollicitatieproces waarna je vaak binnen een tijdsbestek van 3 tot 4 maanden een goede match had gevonden en een arbeidsovereenkomst was getekend.
Na een aantal jaar, mede met de opkomst van platformen zoals LinkedIn en de Duitse variant Xing, vond hier een verschuiving plaats. Adverteren werd veel minder effectief, de respons werd steeds lager zowel in kwantiteit als ook in kwaliteit. Recruitment vond steeds meer plaats door middel van directe benadering. Recruitmentmodules van platformen zoals LinkedIn en Xing boden daarbij uitkomst, waarbij in Duitsland toch 99% via Xing liep. Hoe persoonlijker je benadering hoe meer succes je behaalde.
In de huidige arbeidsmarkt is dit scenario heel anders:
Waar professionals eerst af en toe een berichtje van recruiters ontvingen via social media kanalen zijn dat er tegenwoordig meerdere per week. Sommige mensen ontvangen wel 5 á 6 berichten per dag. Bovendien zijn het vaak algemene berichten die niet 1-op-1 aansluiten bij de ervaring of functie waardoor interessante kandidaten de berichten vaak niet eens lezen, laat staan beantwoorden.
Waar eerder op 70 tot 100 benaderingen algauw 4 à 5 topkandidaten overbleven, moeten recruiters vandaag vaak minstens 200 (individuele en persoonlijke) berichten uitsturen om tenminste 1 of 2 positieve reacties te krijgen.
Daarbij speelt natuurlijk ook een grote rol dat huidige werkgevers zo goed mogelijk hun best doen om hun personeel te behouden. Medewerkers weten wat ze waard zijn en de spreekwoordelijke gouden kooi is een realiteit als nooit te voren. En we weten allemaal dat iemand die op zijn plek zit, niet snel zal switchen van baan.
Als werkgever moet je ontzettend geduldig zijn wanneer je op zoek gaat naar personeel. Je moet je toekomstige personeel echt verleiden en heel duidelijk jouw toegevoegde waarde laten zien. Niet zo zeer in salaris, vakantiedagen of met vers fruit op kantoor, maar wat maakt het nou zo leuk om bij jou te werken? Wat zijn jouw USP’s als werkgever?
Het recruitment proces duurt veel langer dan een aantal jaar geleden en dat brengt de nodige uitdagingen met zich mee. Flexibiliteit is daarbij de sleutel! Staar je niet blind op het welbekende schaap met vijf poten. Een schaap met vier poten, of zelfs een met drie waarvan de vierde nog in ontwikkeling is, zou ook een heel goede match kunnen zijn. Wees open, verwacht geen wonderen, maar wees realistisch. Stel je verwachtingen bij en accepteer dat een kandidaat qua profiel misschien (nog) niet 100% aansluit, maar dit wel kan gebeuren.
Wil jij personeel werven in Duitsland, maar weet je niet waar je moet beginnen? Met bovengenoemde uitdagingen in het achterhoofd weet je wat je kunt verwachten. In het drieluik Succesvol recruitment in Duitsland nemen we je mee in het recruitmentproces.
Heb je vragen of wil je advies? We helpen je graag! Neem contact met ons op of plan direct een gratis adviesgesprek in. Wil je niets missen? Abonneer je dan op onze blogs en ontvang gratis ons e-book met de 3 grootste valkuilen en 5 belangrijkste tips voor ondernemen in Duitsland.